Протидія вживання наркотиків серед учнівської молоді

 

 

      Здоров’я людини – не тільки індивідуальна, а й суспільна цінність. Формування здорового способу життя підлітків та молоді стала важливою складовою соціально-економічної та гуманітарної державної політики. На порядку денному держави – проведення комплексу глибоких соціально-економічних реформ, спрямованих на збереження та розвиток людського капіталу з метою оновлення нації та забезпечення входження України в коло найбільш конкурентноспроможних країн світу. 

            Однак стійкого переконання у необхідності дотримання здорового способу життя у молодіжному середовищі не сформовано. Більшість юного покоління стурбована станом навколишнього середовища, умовами праці, навчання та відпочинку, власним матеріальним становищем, доступністю та якістю медичного обслуговування. Гострими стали проблеми бідності, безпритульності, безробіття, забезпечення здоровим харчуванням. Негативно вплинули на здоров'я молоді наслідки світової кризи. 

     Як результат – переважають безнадія, пасивні форми дозвілля, різні форми залежності: алкоголь, тютюнопаління, наркотики тощо. Не користуються популярністю у підлітків та молоді заняття фізичною культурою та спортом, продовжує стрімко поширюватись ВІЛ-інфекція. Велика кількість молоді вживає психоактивні речовини, що негативно впливає на їх здоров’я.

       Тютюн, алкоголь, деякі ліки, токсичні речовини, наркотики тощо. Усі вони більшою чи меншою мірою впливають на мозок і психіку людини, її здатність тверезо мислити і відповідально діяти. Тому їх називають психоактивними речовинами (такими, що впливають на психіку людини).


Кроки до виникнення залежності

Крок 1. Експерименти з психоактивними речовинами.

Крок 2. Епізодичне вживання психоактивних речовин.

Крок 3. Вживання психоактивних речовин регулярно (раз на тиждень або частіше), але в малих дозах.

Крок 4. Неконтрольоване вживан­ня наркотиків.

Ознаки наркотичної залежності:

  • вживання психоактивних речовин , щоб відволіктися від проблем;
  • нав’язливі думки про те, щоб дістати чергову дозу;
  • продаж речей чи крадіжки, щоб роздобути гроші;
  • провали в пам’яті, коли неможливо згадати, що робив напередодні;
  • поява нових друзів, які вживають психоактивні речовини;
  • відсторонення від родини і давніх друзів;
  • втрата інтересу до всього, що раніше цікавило;
  • напади тривоги, депресії, люті;
  • постійні обіцянки не вживати наркотики, невдалі спроби зупинитися;
  • вживання психоактивних речовин наодинці;
  • виникнення абстинентного синдрому через відсутність наступної дози;
  • потреба вживати більшу дозу, щоб відчути той самий ефект.

  • Заходи з профілактики вживання наркотиків

     

    Захисними чинниками, що перешкоджають уживанню підлітками психоактивних речовин, є:

    • міцна сім’я, залучення до життя сім'ї, увага до захоплень підлітка з боку батьків;
    • успішний досвід навчання і спілкування у школі;
    • успішна соціалізація серед однолітків;
    • добре сформовані життєві навички;
    • поінформованість про наслідки вживання психоактивних речовин.

     

    Школа може допомогти учням у розвитку захисних чинників, зокрема й через:

    • забезпечення захисного фізичного середовища у школі, у тому числі наявність охорони та чітких правил щодо заборони вживання психоактивних речовин на території навчального закладу;
    • формування сприятливої загальношкільної атмосфери, що підтримує здорові стосунки між учнями і мотивує їх до здорового способу життя;
    • розвиток в учнів знань про здоров'я, зокрема чинників, які впливають на здоров'я, негативні наслідки вживання психоактивних речовин;
    • формування і зміцнення в учнів позитивної самооцінки, позитивних життєвих цілей, установок і навичок.